Baarn

Van origine een schillenboer en dan doorgegroeid naar een volwassen gecertificeerd KringloopCentrum.

De Kringloop Baarn is opgericht op 13 juli 1984 en begon in een oud schoolgebouw aan de Dahliastraat in Baarn.

Dit was een klein houten gebouw met veel onhandige hokjes.

In de beginjaren werden er allerlei dingen ingezameld: schillen, papier, sappakken en zelfs luiers. Dit bleek op de lange termijn niet lucratief genoeg.

Het oude papier ophalen waarvan de kringloopmedewerkers 1,7 miljoen kg per jaar verzamelden,  is per 1 januari 2012 stopgezet.

Jan Nijhoff was de eerste voorzitter, Karel de Lange medewerker van het eerste uur. Bart de Graaff kwam het team versterken en werd tenslotte de directeur. Hij zorgde voor een systeem in de bedrijfsvoering en wist samen met de voorzitter een tonnagevergoeding bij de gemeente Baarn te bewerkstelligen. Daar zijn wij tot op de dag van vandaag erg bij mee.

Het KringloopCentrum Baarn ging grof vuil in Baarn verzamelen.

In 1995 kreeg het KringloopCentrum een voor hun speciaal ontworpen gebouw aan de Tolweg 1-A, waar wij nog steeds gehuisvest zijn. Inmiddels leeft onze missie voort, alle spullen een tweede leven te geven.

Het jaar 2020 bracht een verandering met zich mee, I.V.M Corona werd er een Lockdown aangekondigd. Vanwege de lockdown moesten wij ons tijdelijk sluiten. Kringloopcentrum baarn heeft dit als een kans gezien en de schouders onders ons bedrijf gezet. Met een frisse blik en een wisselend assortiment hebben we de winkel opnieuw ingericht.

Zodat we ook na de Lockdown nog jaren plezier kunnen beleven aan ons bedrijf!

Want voor ons geldt alle spullen een tweede leven!

Bunschoten

In 1998 startte de kringloopwinkel, die geheel werd gerund door vrijwilligers, in de Molenstraat.

Ondanks dat iedereen dacht dat de Bunschoter-Spakenburger eerder zou gaan voor nieuw dan voor oud, bleek niets minder waar. De winkel was snel te klein en men verhuisde naar de Zuidwenk. Ook dit pand bleek alweer snel te klein en vandaar werd het een groot pand, 850m2, aan de Ansjovisstraat 38 betrokken.

De gemeente Bunschoten heeft sinds 2003 een samenwerkingscontract met het KringloopCentrum Bunschoten tot beider tevredenheid. Zo haalde het KringloopCentrum voor de gemeente ook het grof vuil op. Met ingang van 1 januari 2017 is dit laatste echter gewijzigd. Het KringloopCentrum mag sinds die datum alleen nog bruikbare goederen ophalen.

Het KringloopCentrum Bunschoten is niet meer weg te denken in de gemeente.

Nijkerk

KringloopCentrum Nijkerk werd op 22 maart 2013 feestelijk geopend. Er ging een wens van het bestuur in vervulling.

Het KringloopCentrum was daarvoor geen onbekende in Nijkerk. Al vanaf begin 2000 werden er goederen in Nijkerk opgehaald door het KringloopCentrum Bunschoten. In Bunschoten werkten  ook Nijkerkers via de sociale dienst. Tot nu toe hebben 22 mensen een re-integratieproject gedaan bij het KringloopCentrum Nijkerk.

De Nijkerkers weten het KringloopCentrum Nijkerk steeds beter te vinden en nog even en dan is ook de politiek over de brug.